service@limpid-translations.com
 
072-2124401

סין מעולם לא הייתה ‘חברותית’ כמו היום

cמהלך אמצע העשור הקודם, החוקים לא היו ברורים. פיקוח הממשלה היה הדוק יותר ואוכלוסיית המשתמשים הסינית התעניינה במשחקים מקוונים יותר מאשר במותגים ובמידע.

חמש שנים מאוחר יותר, מדיה חברתית הפכה להיות הפלטפורמה העיקרית עבור מותגים המבקשים להגיע לקהל היעד שלהם ולחזק את שליטתם בשוק. תופעה זו קרתה לא רק בשל הגידול בשימוש ברשת האינטרנט בסין, אלה גם בשל התבגרותם של משתמשי רשת האינטרנט בסין שהפכו לצרכני מידע אמיתיים.

סין החברתית – פרופיל מקוון 2011

עם קצב גידול של יותר מ-5 אחוז שנתי מאז 2009, אוכלוסיית האינטרנט של סין הפכה לגדולה בעולם – ועברה את מספר התושבים במזרח התיכון! עם קהילה בסדר גודל כזה, רמת המעורבות במדיה החברתית מרשימה ביותר. על פי דו”ח המדיה החברתית האחרון שנעשה בסין על ידי חברת iResearch, התקבלו נתונים מעניינים ומרשימים:

כ-54.7 אחוזים מהמשתמשים בסין מבקרים קבועים בבלוגים ול-47.3 אחוזים יש עמוד אינטרנט באחת מהרשתות החברתיות בסין. מעל 25 אחוזים כותבים בכל יום לפחות עשר הודעות בפורומים, בלוגים או ברשתות חברתיות. 92.3 אחוז (!) מהמשתמשים מבקרים ברשת חברתית לפחות שלוש פעמים בשבוע, ול-27.1 אחוזים יש לפחות חמישה עמודים ברשתות חברתיות שונות.

ללא ספק, מדיה חברתית הופכת למרכיב חשוב בחייהם של משתמשי האינטרנט בסין, ועובדה זאת נובעת מכמה סיבות:

ראשית, גודלה של המדינה הסינית מקשה על שמירת קשר במרחקים ארוכים. שמירה על קשר עם חברים ותיקים והאפשרות להכיר חברים חדשים מעבר למעגל העבודה. הודות למדיה החברתית, משתמשי הרשת יכולים לשמור על קשר טוב עם חבריהם ללא צורך בשיחות ארוכות טווח, או נסיעות רכבת הלוקחות מספר ימים. כתוצאה מכך, סין הפכה להיות המדינה היחידה בעולם בה אנשים טוענים שיש להם יותר חברים מקוונים מחברים אמיתיים.

שנית, בשל הגבלות המדיה החלות על המדינות המסורתיות, הפכה המדיה החברתית להיות המקור הבלתי מעורער של הסינים לקבל גם את צידו השני של הסיפור, ולמצוא מידע אשר הם לא יוכלו למצואו בשום מקום אחר.

ג’וצ’י להמונים ברשתות החברתיות

דבר זה נכון לא רק עבור שיח פוליטי ועניינים חברתיים, אלא גם עבור מותגים. בשל אי זמינותם של מוצרים מערביים או מידע רשמי בנוגע למוצרים אלו מחוץ לערים בדרג ראשון (כדוגמת בייג’ינג, שנגחאי וכיו”ב), הפכו הרשתות החברתיות בסין לזירה המועדפת לאיתור מידע בנוגע למותגים ומוצרים מהמערב, ולשיתוף מידע בנוגע לשימוש והרגלי קניה.

על פי מסמך שהתפרסם לאחרונה (TNS Digital Life) בסין נמצא המספר הגדול ביותר של משתמשי אינטרנט שהשתמשו ברשתות החברתיות לאיתור מידע וחדשות בנושא מותגים, וזאת בין היתר כי האינטרנט נחשב עבורם כמקור אמין: מדד הרשת העולמי (Global Web Index) מראה על כך שהמשתמשים סומכים על דעות ותובנות ברשת החברתית יותר מפי שלוש מאשר המלצות שהם קיבלו ממכר.

על מנת להתמודד עם רעב המשתמשים הסינים למידע וצרכנות, יותר ויותר מותגים בינלאומיים נכנסים בכל הכוח לרשתות החברתיות בסין. עד לא מזמן, למרבית המותגים הפופולאריים בעולם לא הייתה כלל נוכחות ברשת הסינית, אמנם כיום רובם מנהלים עמוד מותג ברשתות החברתיות המובילות בסין, כגון Kaixin ו-RenRen.

בעוד רשתות חברתיות מערביות כגון פייסבוק וטוויטר חסומות בסין, הגרסאות הסיניות שלהן לא משמשות רק בתור חיקוי או תחליף, אלא בתור רשתות המציעות חידושים יצירתיים ואפליקציות התואמים לתרבות האינטרנט המקומית.

דוגמא טובה לכך ניתן לראות ב-Sina Microblog (האלטרנטיבה הסינית לטוויטר), שמנסה להגיע לחובבי מולטימדיה סינים באמצעות מאפיינים מתקדמים של שיתוף קבצי וידאו ותמונות. יש הטוענים שהוא אף מתקדם יותר מטוויטר, והולך צעד אחד קדימה עבור משתמשיו. מאחר וב-140 תווים בסינית יש הרבה יותר תוכן מאשר ב-140 אותיות באנגלית, הגירסה הסינית למיקרובלוגינג משמשת ככלי תקשורת נוח למדי ולמגוון רחב יותר של שימושים.